PályázatiFórum: Melyek voltak a vállalkozásod elindításának első lépései? Milyen nehézségeid adódtak a vállalkozás indításával kapcsolatban?
Judit: Az első és legfontosabb feladataim az alábbiak voltak:
Az MVH felé változás bejelentést kellett benyújtanom a KKV minősítés és a vállalkozói bankszámlaszám bejelentési kötelezettségem miatt. Ezt követően kerülhetett sor a kifizetési kérelem benyújtására, melyre a támogatásnak helyt adó határozat kézhezvételét követően 90 nap állt a rendelkezésre.
A támogatás igénylése és elnyerése előtt őstermelő jogviszonyban voltam, tehát volt agrárkamarai tagságom, MVH regisztrációs számom, adószámom és őstermelői számom. Emiatt első lépésben meg kellett szüntetnem az őstermelői regisztrációmat. Mivel ez megszűnt így az agrárkamarai regisztrációból is töröltek. Ezután újból kellett agrárkamarai tagságot és regisztrációs számot kérnem, a NAV-nál pedig új adószámot igényelnem. Tehát lett új agrárkamarai regisztrációs számom, ezzel egy időben a NÉBIH is regisztrált és megküldte FELIR azonosítómat, mivel élelmiszertermelő tevékenységet folytatok. Lett új adószámom, amellyel egy kormányablakon keresztül el tudtam indítani a vállalkozási kérelmemet.
A vállalkozói tevékenység bejelentő törzslapon kellett nyilatkozni a választott adózási típusról. Ezen a törzslapon kell nyilatkozni egyébként a tevékenységi körökről is. Ez egy nehéz és fontos kérdés, tehát ezt érdemes a leendő könyvelővel megtárgyalni. Lehetőleg olyan könyvelőt kell választani, aki mezőgazdasági könyvelésben jártas, mert nekem ezzel is vannak rossz tapasztalataim az őstermelői időszakomból. Én tehát könyvelőt váltottam. Az áfá-s adózást választottam, mert kezdő gazdálkodóként, főleg első években sok a beruházás és az áfa visszaigényelhető. Gyermekvállalás előtt állok és nem mindegy mennyi a szülés utáni GYED, GYES összege. Minden gazdálkodónál és gazdálkodásban egyedi tényezők határozzák meg az adózás módját, tehát egy jó könyvelőn nagyon sok múlik.
Vannak olyan tevékenységi körök melyekhez szakképzettség kell, mint pl. a méhészkedéshez. Nekem ugyan megvan a szakképesítésem, viszont a kormányablakban erről semmiféle igazolást nem kértek, én pedig nem tudtam, hogy ez is szükséges. A vállalkozás elindítása után kaptam egy idézést az illetékes kormányhivataltól, amely alapján hatósági ellenőrző eljárást indítottak ellenem, igazolnom kellett a szakképesítés meglétét.
Időközben egy olyan adminisztrációs probléma merült fel, hogy az adóhivatal (NAV) nem változtatta meg automatikusan a járulékfizetésem módját őstermelői státuszról vállalkozói státuszra, pedig már fél éve fizettem vállalkozóként a járulékot. Felszólítást kaptam, hogy mint őstermelő nem fizetem a járulékot. Ki kellett töltenem és benyújtanom feléjük a 15T1041-es nyomtatványt, amelyben külön nyilatkoznom kellett, hogy már más státuszban fizetem a járulékaimat. Az esetemből okulva azt tanácsolom minden kedves pályázónak, hogy a saját könyvelőjével alaposan járja körbe a vállalkozás indításával kapcsolatos összes adminisztrációs tennivalót.
PályázatiFórum: Akkor elmondhatjuk, hogy nem volt éppen zökkenőmentes az indulás, de azért sikerült áthidalni a felmerülő nehézségeket.
Judit: Igen. Kellő odafigyeléssel úgy gondolom, hogy nagyobb probléma nem adódhat.
Figyeljék cikksorozatunk 3. részének megjelenését, amelyben interjúalanyunk a gazdaság működtetésével kapcsolatos tapasztalatairól beszél.